زادعلیم

زادعلیم

زادعلیم

زادعلیم

زادعلیم

طریقه خواندن و کیفیت نماز آیات به طور ساده

چهارشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۱:۴۳ ق.ظ

طریقه خواندن و کیفیت نماز آیات به طور ساده

نماز آیات,نماز آیات چند رکعت است,نماز آیات چیست,نماز آیات چگونه خوانده می شود,نماز آیات برای ماه گرفتگی,نماز آیات نحوه خواندن,نماز آیات چگونه بخوانیم,نماز آیات چند قنوت دارد؟,نماز آیات اهل سنت,نماز آیات زلزله,نماز آیات چند رکعت است,نماز آیات چند رکعت است و چگونه خوانده می شود,فلسفه نماز آیات چیست؟

نماز آیات

نماز آیات یک نماز خاص است که در سه صورت خواندنش واجب است

1-کسوف یا خورشید گرفتگی

2-خسوف یا ماه گرفتگی

این دو مورد اگر کم هم باشند و شخص حتی نترسد باید نماز آیات را به جا آورد

3-زلزله بنا بر احتیاط واجب حتی اگر شخص نترسد نماز آیات بر او واجب است

اما در رعد و برق، و بادهای سیاه و سرخ، و مانند اینها از آیات آسمانی در صورتی که بیشتر مردم بترسند، و همچنین در حوادث زمینی مانند فرو رفتن زمین، و افتادن کوه که موجب ترس اکثر مردم شود ـ بنا بر احتیاط مستحب ـ نماز آیات ترک نشود و بهتر است خوانده شود

طریقه خواندن نماز آیات

روش اول بعد از نیت و تکبیره الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همین طور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعى که قبل از هر رکوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید و بعد براى رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.

روش دوم خواندن نماز آیات

بعد از نیت و تکبیرهالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان یک آیه خلاف احتیاط است) از سوره ‏اى را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگرى از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگرى از همان سوره را قرائت نماید و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره ه‏اى که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود.سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، براى رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه ‏اى از یک سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد براى هر رکوعى به یک آیه از سوره‏ اى اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.

نماز آیات , نماز آیات چگونه خوانده می شود , طریقه  و طرز خواندن و کیفیت خواندن نماز آیات

نکاتی در مورد نماز آیات

اگر همزمان همان کسوف شود و هم زلزله باید دو نماز آیات خوانده شود

اگر چند نماز آیات بر عهده شماست و می خواهید قضای آنها را به جا آورید لازم نیست به زلزله یا کسوف بودن آن اشاره کنید

فقط در نقطه ای که زلزله یا کسوف شده مردم باید نماز آیات به جا آورند

وقت شروع در نماز آیات برای کسوف و خسوف، موقعی است که خورشید یا ماه شروع به گرفتن میکند، و تا زمانی که به حالت طبیعی برنگشته ادامه دارد (اگرچه بهتر آن است که به‌قدری تأخیر نیندازند که شروع به باز شدن کند)، ولی تمام کردن نماز آیات را می‌توان تا بعد از باز شدن خورشید، یا ماه تأخیر انداخت.

اگر خواندن نماز آیات را به ‌قدری تأخیر بیندازد که خورشید یا ماه شروع به باز شدن کند، نیت ادا مانعی ندارد، ولی بعد از باز شدن تمام آن، نماز قضا می‌شود.

اگر مدت گرفتن خورشید یا ماه، به‌اندازه خواندن یک رکعت نماز یا کمتر باشد، نمازی که میخواند ادا است، و همچنین است اگر مدت گرفتن آنها بیشتر باشد. ولی انسان نماز را نخواند تا به‌اندازه خواندن یک رکعت یا کمتر به آخر وقت آن مانده باشد، در این صورت نماز آیات واجب و اداء است.

اگر گرفتن خورشید یا ماه را نداند، و بعد از باز شدن بفهمد که تمام آن گرفته بوده، باید قضای نماز آیات را بخواند، ولی اگر بفهمد مقداری از آن گرفته بوده، قضا بر او واجب نیست.

اگر در وقت نماز یومیه نماز آیات هم بر انسان واجب شود، چنانچه برای هر دو نماز وقت دارد، هرکدام را اوّل بخواند اشکال ندارد، و اگر وقت یکی از آن دو تنگ باشد، باید اوّل آن را بخواند، و اگر وقت هر دو تنگ باشد، باید اوّل نماز یومیه را بخواند.

اگر زن در حال حیض یا نفاس باشد و خورشید یا ماه گرفتگی شود، یا زلزله اتفاق بیفتد، نماز آیات بر او واجب نیست و قضا هم ندارد.

چیزهایی که در نمازهای یومیه واجب و مستحب است، در نماز آیات هم واجب و مستحب میباشد

اگر در نماز آیات شک کند که چند رکعت خوانده و فکرش به‌جایی نرسد، نماز باطل است.

هر یک از رکوع‌های نماز آیات رکن است، که اگر عمداً کم یا زیاد شود نماز باطل است. و همچنین است اگر اشتباهاً کم شود، و یا ـ بنا بر احتیاط ـ اشتباهاً زیاد شود.

نماز آیات , نماز آیات چگونه خوانده می شود , طریقه  و طرز خواندن و کیفیت خواندن نماز آیات

چرا باید نماز آیات بخوانیم؟

یکی از دلایل خواندن نماز آیات مبارزه با خرافات است که مردم بدانند کسوف ربطی به قهر خورشید ندارد و تنها نشانه ای از قدرت خداست.یکی از دلایل دیگر یادآوری قیامت است.دلیل دیگر توجه بیشتر به خداوند است

نماز آیات

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی