زادعلیم

زادعلیم

زادعلیم

زادعلیم

زادعلیم

از خواص بی نظیر و استثنایی سیاه دانه چه می دانید

بعید است که در شبکه های اجتماعی یا در سایتهای مختلف در مورد اثرات شفابخش سیاهدانه و یا ترکیب سیاهدانه و عسل چیزی ندیده باشید. نقل کنندگان این مطلب غالبا به روایتی از معصومین(ع) استناد می کنند که در آن برای سیاهدانه تاثیر شفابخش در بیماریها قائل شده اند.

شیخ صدوق(ره) که از علمای بزرگ سیاه دانه اسلامی است، درباره مبحث شفابخشی عسل که در روایات آمده است اینگونه توضیح می دهد: «آنچه که در روایات در خصوص عسل وارد شده که شفای هر دردى است، صحیح است و معنیش آن است که شفای هر دردى است که از برودت (سردی) باشد.»

   سیاه دانه ، خواص سیاه دانه , سیاه دانه و عسل , سیاه دانه و لاغری

از خواص بی نظیر و استثنایی سیاه دانه چه می دانید

دانه های  گیاه سیاه دانه دارای گلوکوزیدی به نام نیژلین است که تلخ می باشد و در اثر حرارت به ماده قندی و شیرین تبدیل می شود . علاوه بر آن اسانس روغنی مقدار زیادی سیاه دانه ساپونین ، تانن است که مدر و تحریک کننده غدد شیری و مسهل صفرا می باشد . به گزارش آسان طب سیاه دانه دارای مقدار زیادی ویتامین های گروه B است که در بین مردم خوردن آن را صواب (پسندیده ) می دانند .

دانه سیاه دانه ضد انگل بوده و موجب انبساط عضلات صاف بدن می شود . ضد نفخ و دفع کننده گاز شکم هم هست . در معطر کردن غذاها مصرف دارد . آن را روی نان سنگک می ریزند .

در هند سیاه تخمه به عنوان محرک و باد سیاه دانه شکن و قاعده آور و زیاد کننده ترشح شیر تجویز می شود. سیاه دانه را به منظور کاستن حّت اثر آن با روغن کنجد مخلوط کرده و در استعمال خارجی برای فروکش کردن تاولهای پوست می مالند. به علاوه در موارد گزش نیش عقرب نیز می مالند، مفید است.

   سیاه دانه ، خواص سیاه دانه , سیاه دانه و عسل , سیاه دانه و لاغری

از خواص بی نظیر و استثنایی سیاه دانه چه می دانید

در شبه جزیره مالایا از سیاه تخمه مخلوط با داروهای دیگری به صورت ضماد برای آبسه ها و روماتیسم و ورم گوش و زخم بینی و سردرد مصرف می شود و همچنین از آن محلولی سیاه دانه درست می کنند که بیماران تب دار را با آن کمپرس می کنند و یا از آن محلول به صورت غرغره استفاده می شود. از سیاه تخمه برای ترمیم ضعف بدن و رفع مسمومیت های خون و در موارد بزرگ بودن کبد ، تهوع، شکم درد، یبوست استفاده میشود

برخی بررسی‌ها نشان داده است که ماده تیموکینون خواص ضد آسم دارد و می‌تواند تاثیری مشابه داروهای ضد آسم داشته باشد. علاوه بر این، آب استراخ‌شده از سیاه دانه با عبور از مجرای تنفسی تاثیری چشمگیر در درمان بیماری آسم دارد و تورم حنجره، گلو و دستگاه گوارشی را درمان می‌کند.
گفتنی است که سیاه دانه در درمان دردهای نقاط مختلف بدن بسیار موثر است. به طور کلی سیاه دانه، مهم‌ترین خواص سیاه دانه از این قرار است:

از خواص بی نظیر و استثنایی سیاه دانه چه می دانید

ریزش مو همیشه یکی از بزرگترین دغدغه های ما در دوران زندگی بوده و گاهی همه درآمدمان را برای آن هزینه می کنیم ولی هیچ تغییری رخ نمی دهد شاید دلیلش استفاده از داروهای شیمیایی است اگر بجای آن داروها از داروهای طبیعی نظیر سیاه دانه استفاده کنید قطعا راضی خواهید شد. برای رفع ریزش مو با سیاه دانه ابتدا باید 50 گرم سیاه دانه را خرد کرده و با یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل مخلوط کنین بعد از آن حدود، 400 سی سی الکل طبی و 3 عدد میخک به آن اضافه کنید به مدت دو هفته مواد را داخل شیشه به دور از نور مستقیم آفتاب نگه دارید سپس روزی دو مرتبه موها را به 10 دقیقه با آن ماساژ دهید بعد از 2 ساعت می توانید موهایتان را بشوید دقت کنید قبل از استفاده حتما موها تمیز باشد. توجه داشته باشید رفع ریزش مو با سیاه دانه از قدیم الایام از جمله سیاه دانه روش های درمان ریزش مو بوده است.

    سیاه دانه ، خواص سیاه دانه , سیاه دانه و عسل , سیاه دانه و لاغری

از خواص بی نظیر و استثنایی سیاه دانه چه می دانید

یک قاشق غذا خوری سیاه دانه را درون قوری سیاه دانه ریخته و آب با دمای ۸۰ درجه را به آن اضافه نمایید و اجازه دهید که به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل به شیرین نمودن این دمنوش، می توانید از نبات یا عسل استفاده کنید.

اثر سیا هدانه تا هفت سال در بدن باقی می ماند و
 
بدین جهت گزینه ای مناسب جهت دردهای مزمن
 
می باشد. سیاه دانه در ترکیبات مختلف، اثرات درمانی
 
متفاوتی دارد و به همین دلیل به صورت تنها، مخلوط با
 
دیگر مواد و به صورت کمپرس،بخور، اسانس و یا روغن آن
 
استفاده می شود، که یکی از آنها ترکیب عسل و سیاهدانه

   سیاه دانه ، خواص سیاه دانه , سیاه دانه و عسل , سیاه دانه و لاغری

از خواص بی نظیر و استثنایی سیاه دانه چه می دانید

 
“دوسین ” به فرمول
– سیاه دانه طبیعت گرمی دارد.
– به دلیل داشتن ماده ای موسوم به تیموکیتون سیاه دانه، دارای اثرات ضد تشنجی است. بررسی ها نشان می دهد سیاه دانه می تواند موجب تاخیر در زمان شروع تشنج و کاهش مدت آن شود.
– در کاهش نفخ شکم و دفع گازهای معده موثر است.
– زیاد کننده شیر مادران است.
– قاعده آور است، یعنی عادت ماهانه را باز می کند.
– ضد کرم است. مصرف سیاه دانه با سرکه باعث دفع کرم دستگاه گوارشی می شود.
– استفاده از مخلوط سیاه دانه آسیاب شده با عسل برای تسکین درد رحم و پس درد زایمان مفید است.
– غرغره کردن جوشانده ی سیاه دانه در سرکه باعث تسکین درد دندان و محکم شدن دندان می شود.

   سیاه دانه ، خواص سیاه دانه , سیاه دانه و عسل , سیاه دانه و لاغری

از خواص بی نظیر و استثنایی سیاه دانه چه می دانید

ز دیگر خواص سیاه دانه :جوش آکنه واقعا آزار دهنده سیاه دانه ست خصوصا زمانی که روی صورت ایجاد می شود برای درمان آن با سیاه دانه ما دو روش را به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم روش اول: 10 گرم سیاه دانه را با 30 گرم زغال مو (چوب انگور)  آسیاب کنید سپس200 سی‌سی سرکه به آن اضافه کنید و بگذارید 24 ساعت مواد در جای خنک بماند بعد از آن روزی 3 مرتبه به صورت بمالید و بگذارید که در هر بار 1 ساعت این ماسک روی صورتتان بماند.

در روش دوم سیاه دانه را آسیاب کرده با مقداری روغن سیاه دانه کنجد مخلوط کرده  روزی 3 نوبت استفاده کنید البته سعی کنید میزان روغن آن کم باشد و شکل خمیری پیدا کند.

سیاه تخمه از نظر طبیعت، خیلی گرم و خشک است. رنگ تخم سیاه است ولی مغز آن سفید می باشد و نیروی داروئی آن تا هفت سال باقی می ماند. خواص آن گرم کننده است، رطوبت ها سیاه دانه را خشک می کند و اخلاط را اعتدال می بخشد و اخلاط غلیظ را رقیق می نماید. قاعده آور است و ترشح شیر را نیز افزایش می دهد. در مورد سموم سرد اثر بریاق و ضد سم دارد(در اثر وجود ملانتین). در تمام موارد فوق ممکن است از دم کرده یا از بخور آن و یا به صورت شیاف با روغن سوسن استفاده می شود. برای تسکین سرفه سرد، درد سینه، ناراحتی تنفس، قی، آشفتگی، استسقا، یرقان و ناراحتی طحال و قولنج های نفخی به صورت خوردن یا ضماد مفید است. اگر هر صبح خورده شود قاعده آور است و ترشح ادرار و شیر را زیاد می کند و اگر با روغن سرخ شود و خورده شود برای درخشان کردن رنگ صورت خوب است. اگر با سرکه خورده شود برای اخراج اقسام کرم مهده نافع است. برای ناراحتی تنفس باید با آب و عسل خورد. خوردن آن با عسل برای خرد کردن سنگ کلیه و مثانه و رفع تب های مزمنه و سوخته آن برای بواسیر خوب است خصوصاً اگر سیاه دانه با رب مورد خورده شود. اگر ۸-۷ عدد از دانه آن را درشیر تازه بخیسانند و بعد از یک ساعت آن را بسایند و در بینی کسی که زردی دارد و چشم های او زرد شده بچکانند بسیار مفید است. و زردی را رفع می نماید. اگر دم کرده آن با سرکه مضمضه شود برای درد دندان سرد مفید است. و اگر آن را سرخ کرده و کوبیده و باگلاب ضماد درست کنند ، برای زخم های سوداوی پا مجرب است. اگر سرخ کرده آن را کوبیده و با روغن زیتون چند جوش بدهند و چند قطره از آن را در بینی بچکانند برای رفع زکام که با عطسه بسیار همراه است، مفید است. زیاده روی در خوردن سیاه تخمه در گرم مزاجان باید در سرکه بخیسانند و سپس بخورند. برای کلیه مضر است و از این نظر باید با کتیرا خورده شود. مقدار خوراک آن در سرد مزاج ها تا ۸ گرم و در گرم مزاج ها تا ۲ گرم است خوردن و مالیدن روغن آن مخلوط با روغن زیتون  و کندر برای سیاه دانه افزایش نیروی جنسی بسیار مفید است.

   سیاه دانه ، خواص سیاه دانه , سیاه دانه و عسل , سیاه دانه و لاغری

از خواص بی نظیر و استثنایی سیاه دانه چه می دانید

ضماد سیاه دانه با گلاب برای زخم های سوداوی و بعضی کچلی های بین انگشتان و ساق پا مجرب می باشد .  به گزارش آسان طب بوئیدن آن برای دفع سردردهای مزمن و زکام و بیماری لقوه و تشنج اثر خوبی دارد .

قطره تولید شده از بو داده سِاه دانه مخلوط سیاه دانه با روغن زیتون (4-3) قطره اگر در بینی بچکانند برای زکام که با عطسه زیاد همراه باشد بسیار مفید می باشد و خوردن آن برای قوه باء و نعوظ و تقویت اعصاب بسیار سریع الاثر می باشد .

انگیزه نگارش این نوشتار بیمارانی هستند که به دلیل اطلاعات ناقص در مصرف این ترکیب یا ترکیباتی مشابه مداومت کرده اند و دچار عوارض ناخواسته شده اند مثل: احساس گرگرفتگی، پرخاشگری و عصبی سیاه دانه شدن، سرگیجه، بثورات پوستی، خارش در بدن، آبریزش، اشک ریزش و خشکی چشم. 

سیاه دانه

  • عباس زادعلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی