زادعلیم

زادعلیم

زادعلیم

زادعلیم

زادعلیم

علائم بیماری آنفولانزای مرغی+راه درمان آنفولانزا مرغی

آنفلوآنزا پرندگان در ایران H9N2 نامیده می شود که اثرات بیماری‌زایی کمی در انسان دارد، اما تلفات ناشی از آن در پرندگان زیاد است. (بیماری «اِن1، اِچ1» که جدیداً منتشر شده است، با آنفلانزای مرغی تفاوت دارد.)

علائم بیماری آنفولانزای مرغی+راه درمان آنفولانزا مرغی

از زمان بروز این بیماری در سال 1997 میلادی در هنگ کنگ تا سال 2006، حدود دویست میلیون پرنده و چند صد نفر انسان، جان خود را از دست دادند.

این بیماری از طریق تماس با مدفوع، خون، ترشحات تازه‌ی مجاری تنفسی پرندگان بیمار و محیط زیست آلوده منتقل می‌شود.

علایم وجود این بیماری در پرندگان:
بی اشتهایی، اشکال در تنفس با یک صدای خاص تنفسی، اسهال سفید و سبز، افت شدید تولید تخم، تیرگی تاج به همراه خونریزی در ریش و ساق پا، پژمردگی شدید پرندگان، آبریزش از چشم و بینی و افزایش شدید مرگ و میر آن‌ها.
علایم وجود این بیماری در انسان:
تب، سرفه، گلودرد، درد عضلات، احساس کسالت، عفونت چشم و ریه‌ها، تنگی نفس، خلط خونی و اسهال.
درمان
تنها داروی آنفلوآنزای مرغی برای انسان، تامی فلو (Oseltamivir) می‌باشد. کپسول آمانتادین به مقدار صد میلی گرم دوبار در روز و برای افراد بالغ و به ویژه کسانی که در تماس با مرغداری‌های آلوده هستند، ضرورت دارد. همچنین واکسن‌های متعددی در سراسر جهان تولید و توزیع می‌شود.

راه‌های کاهش خطر ابتلا به ویروس آنفلانزای مرغی از طریق پرندگان:

1– دور نگه داشتن کودکان از طیور و پرندگان: علاوه بر آن، ازگوشت‌های آماده و منجمد بسته‌بندی شده در کارخانه استفاده کنید. تماس نزدیک با پرندگان می‌تواند افراد را در معرض ابتلا قرار دهد.

2– رعایت احتیاط در خانه: شستن دست‌ها، چند بار در روز. (مخصوصاً بعد از تماس با پرندگان، قبل از خوردن غذا و بعد از دستشویی رفتن.) خریداری طیوری که توسط تولید‌کنندگان مطمئن بسته‌بندی شده و مارک خورده است. استفاده از تخته‌ی جداگانه برای بریدن گوشت خام. دست نزدن به پرندگان(مرغ، اردک، غاز، کبوتر،بلدرچین) و پرندگان وحشی. (چه زنده و چه مرده.) پختن مرغ و تخم‌مرغ، قبل از استفاده. (تخم مرغ باید طوری پخته شود که زرده و سفیده‌ی آن کاملاً سفت باشد. علاوه بر آن؛ مرغ و تخم مرغ خام را باید از دیگر غذاها دور نگه داشت.) پرهیز از استفاده‌ی گوشت خام.

3– گزارش بیماری و یا مرگ پرندگان خود را به مقامات.

4– مراجعه به نزدیک‌ترین درمانگاه محل سکونت: اگر بلافاصله پس از تماس با پرندگان مریض و یا مرده، علائم آنفولانزا از جمله تب در شما ظاهر شد برای درمان سریع به درمانگاه محل سکونت خود مراجعه کنید.

منابع:
سلامت نیوز

یونیسف

آنفولانزای مرغی

  • عباس زادعلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی