زادعلیم

زادعلیم

زادعلیم

زادعلیم

زادعلیم

خواص و فواید شکر تیغال

دوشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۲۱ ب.ظ

خواص و فواید شکر تیغال

بدنیست بدانید که شِکَرتیغال (Echinops) سرده‌ای از گیاهان چندساله‌است.لازم به ذکر است که  نام‌های دیگر آن در قدیم شکرتیار، خارشکر و تیغ قندک بوده‌است. البته شکر تیغال که براحتی در آب حل می‌شود دارای ۲۳ درصد قند ترهالوز، طعمی شیرین و لعاب‌دار است و بعنوان لینت‌بخش و برطرف‌کننده سرفه و نیز پائین آورنده تب مصرف می‌گرددو نافع است .

خواص و فواید شکر تیغال

جالب است بدانید که گیاهان این سرده را خارشکرها و قندرونک‌ها هم نامیده‌اند.در واقع این سرده در ایران ۵۴ گونه گیاه علفی چندسالهٔ خاردار دارد که اغلب انحصاری ایران‌اند.در واقع شکرتیغال گیاهی است خاردار بشکل خارخسک که گل‌هایش به‌ صورت گلوله‌ای خاردار و آبی‌رنگ در انتهای ساقه قرار دارند. گفتنی است که این گیاه در سراسر بر قدیم می‌روید. بر روی برگ‌ها و ساقه ٔ این گیاه حشره‌ای از راسته ٔ قاب‌بالان بنام خزوکک برای نگهداری تخم‌ها و نوزاد خود پیله‌ای می‌تند به اندازه یک فندق که سفیدرنگ می باشد.نوزاد پس از آن‌که به حشره بالغ تبدل شد پیله را سوراخ می‌کند و از آن خارج می گردد.

خواص و فواید شکر تیغال

جالب است بدانید که جنس پیله ٔ این حشره که از ترشحات گیاه شکرتیغال ساخته شده ترکیبی از مواد سلولزی و نشاسته و مواد ازته و به‌مقدار زیاد (در حدود ۲۵ درصد) قند مخصوصی بنام ترهالوز است. در واقع در پزشکی قدیم از این پیله که بنام شکرتیغال یا گل تیغال مینامند بعنوان ملین و متعادل کنندهٔ دستگاه گوارش استفاده می‌کردند.واقعیت این است که در بازار منظور از شکرتیغال همین گل تیغال پیله ٔ خزوکک است و خودگیاه را بنام تیغال مینامند و گفته می شود.

خواص و فواید شکر تیغال

در ضمن شکر تیغال از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی از نظر حرارت و برودت معتدل و رطوبت آن کمی بیشتر و با کمی لزجی می باشد. این ماده از زمان ابوعلی سینا شناخته شده بود و برای سرفه و دستگاه تنفس به عنوان داروی خیلی نافع  و مفید تجویز می شده است. البته که ملین سینه است و خشونت سینه را برطرف می کند. حدث اخلاط و سوزش مری را تسکین می بخشد و برای سرفه و صاف کردن صدا و برطرف کردن خشکی گلو و معده نافع  و مفیداست. زیاده روی در خوردن آن به هم خوردگی حال و آشفتگی ایجاد می کند. از این نظر باید با شکر و ترنجبین خورده شود. مقدار خوراک آن تا 20 گرم می باشد.

خواص و فواید شکر تیغال

بدنیست بدانید که دکتر شلیمر در یادداشتهایش می نویسد با  اینکه شکر تیغال شیرینی ندارد و طعمی نشاسته ای دارد، مع هذا یکی از موثرترین و مفیدترین داروهای سینه است و بویژه برای تسکین سرفه های شدید و سرکش که ناشی از تحریک برونشها باشد، آرامش بخش می باشد.

منبع :ویکی پدیا

منبع : عطاری شفا

شکر تیغال

  • عباس زادعلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی